“Històries compartides”, un projecte de FEDAC Pineda per compartir lectures i emocions

“Històries compartides”, un projecte de FEDAC Pineda per compartir lectures i emocions

Cada setmana els nens i nenes de 2n de primària de l’escola FEDAC Pineda esperen amb candeletes que sigui dimecres a la tarda. Saben que ha arribat el moment del projecte “Històries compartides”, d’agafar els ordinadors Chromebook i de connectar-se amb els seus padrins lectors, que els esperen a l’altra banda de la pantalla.

Els padrins lectors són els estudiants del cicle formatiu d’educació infantil de l’Institut Joan Coromines de Pineda. Ells són els encarregats d’ajudar els alumnes de FEDAC Pineda a descobrir el plaer de la lectura i també a parlar de les emocions dels personatges dels llibres i a expressar els propis sentiments.

Abans de la pandèmia, el projecte “Històries compartides” es feia presencialment. Padrins i fillols lectors anaven junts a la biblioteca de Pineda per llegir un llibre i parlar de les emocions que s’hi reflectien. Aquest curs la dinàmica d'”Històries compartides” s’ha hagut d’adaptar a les mesures de contenció de la pandèmia de la covid-19 i el projecte ha esdevingut telemàtic; però, com constata la Joana Vila, tutora dels alumnes de 2n de primària, la il·lusió de petits i grans és la mateixa.

Trobades virtuals per llegir i parlar d’emocions

Durant les primeres sessions del projecte “Històries compartides”, padrins i fillols han aprofitat les trobades a través de videoconferències per xerrar i conèixer-se. D’aquesta manera, els padrins lectors han pogut descobrir els gustos i les aficions dels seus fillols lectors, fet que els ha permès trencar el gel i guanyar confiança.

Un cop superada aquesta primera etapa de coneixença mútua i amb el vincle padrí-fillol establert, els alumnes de l’institut proposen als nens i nenes la lectura de diferents contes a través de la pantalla, on les emocions són les grans protagonistes.

A més d’afavorir els gust per la lectura i l’escriptura en els més menuts, els estudiants del cicle formatiu posen en pràctica els seus aprenentatges a l’hora d’acompanyar els infants en el procés d’identificació, expressió i gestió de les emocions. Després de llegir plegats el conte, el padrí lector proposa al seu fillol alguna activitat, com preguntes, fer un dibuix, veure un curt… que permet fer aflorar les emocions dels alumnes de FEDAC Pineda. “El projecte té molt bona acollida entre els alumnes de l’escola i és sorprenent veure la quantitat d’emocions i sentiments que els nens i nenes són capaços de reconèixer i expressar a partir de la lectura dels contes i quan s’estableix una relació de confiança”, explica la Joana Vila.

Al mateix temps, “Històries compartides” no és només un projecte d’educació emocional. Aquest curs s’ha convertit també en una projecte que afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament de les habilitats digitals, en el marc del projecte TÀCtil i el pla TRÍPLEX d’aprenentatge combinat de les 24 escoles FEDAC. Així, els alumnes de 2n de primària han après a gestionar eines G Suite com el correu electrònic i a connectar-se en una videoconferència.

El projecte “Històries compatides” respon a diversos reptes del pla d’innovació educativa #avuixdemà2024 de les escoles FEDAC, com els reptes Aprenem, E-U-E o Sisè sentit, entre d’altres.

"Històries compartides" és un projecte a través del qual alumnes de 2n de primària de l'escola FEDAC Pineda comparteixen lectures i emocions amb estudiants del cicle d'educació infantil de l'Institut Joan Coromines.