FEDAC Sant Andreu i el projecte Patrimonia’m per descobrir Can Fabra

FEDAC Sant Andreu i el projecte Patrimonia’m per descobrir Can Fabra

La història del barri de Sant Andreu de Barcelona no es pot entendre sense fer una mirada al seu passat industrial amb l’antiga fàbrica de fil Fabra i Coats al capdavant, coneguda popularment com a Can Fabra. Per descobrir aquest patrimoni històric, els alumnes de quart d’ESO de l’escola FEDAC Sant Andreu participen des de fa cinc cursos en el projecte Patrimonia’m, impulsat pel Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). A través de diferents activitats amb el fil conductor de Can Fabra, els estudiants tenen l’oportunitat de conèixer un passat industrial no tan llunyà mentre aprenen a valorar i estimar el patrimoni local.

De fet, la història de l’antiga escola FEDAC Sant Andreu també està molt vinculada a la Fabra i Coats. Va ser el Pare Coll qui va decidir al segle XIX fundar una escola a Sant Andreu després de fer-hi una visita i veure la gran quantitat de nenes que hi havia al carrer sense rebre cap mena d’educació, filles dels treballadors de la fàbrica.

Unint aquest doble vincle de Can Fabra amb el barri i amb l’escola, els alumnes de quart d’ESO participen al llarg del curs en el projecte Patrimonia’m, que culmina amb la presentació d’un producte final de divulgació cultural. A més, aquest projecte connecta amb el pla d’innovació educativa #avuixdemà2024 de la FEDAC, tot donant resposta a diversos reptes de l’educació del segle XXI, vinculats sobretot amb l’obertura de l’escola cap a l’entorn del barri i la ciutat.

El projecte Patrimonia’m es desenvolupa cada curs a FEDAC Sant Andreu en quatre fases:

  • En primer lloc, els alumnes treballen a classe la Revolució Industrial, com a part del currículum de quart de secundària. Però per conèixer de primera mà com era la vida en una gran indústria, cada any membres de l’associació Amics de la Fabra i Coats acudeixen a FEDAC Sant Andreu per oferir una xerrada als alumnes i explicar-los com era la vida al barri i com s’organitzava la feina a Can Fabra. Així, en Pere Fernández, president de l’associació i fundador de l’AMPA de l’escola durant la transició, explica als alumnes quina va ser la seva experiència a la fàbrica ja que va ser-ne el responsable de manteniment durant molts anys. En aquesta xerrada també acostuma a participar una companya seva, antiga secretària de direcció, que ofereix un altre punt de vista des de la seva condició de dona i de treballadora a les oficines de l’empresa.
  • A continuació, els estudiants fan una petita investigació per aprofundir en la història de la Fabra i Coats i la seva vinculació al barri. Guiats per la professora d’història, els alumnes descobreixen la història de la fàbrica a partir d’una cerca en fonts bibliogràfiques, pàgines web o documentals. Aquesta investigació els permet tenir un contacte amb les fonts documentals i analitzar la Fabra i Coats des de diferents punts de vista, com l’industrial, l’arquitectònic o el social.
  • En una tercera fase, els alumnes visiten l’antic recinte fabril de la Fabra i Coats acompanyats d’antics treballadors. Es tracta d’una visita molt especial, ja que els extreballadors els expliquen, in situ i en petits grups, quina era la seva feina, de manera que es converteixen en fonts primàries d’informació per als estudiants. Així, els alumnes posen en context tot el que han après prèviament i poden preguntar als Amics de la Fabra i Coats com era la seva vida allí, des de la perspectiva d’un cap de taller, del responsable econòmic, d’una filadora…
  • Finalment, els alumnes han d’elaborar i presentar un producte de divulgació amb la finalitat de donar a conèixer a l’entorn tots els aprenentatges que han fet al llarg de l’any. Per a aquest curs 2020/21, l’escola està fent una pluja d’idees per definir aquest producte final, amb el consens del MUHBA i l’associació d’Amics de la Fabra i Coats. Potser seran codis QR per al recinte fabril? O una ruta registrada al Mobile History Map? O una visita virtual per a la Nit dels Museus? Sigui quin sigui el format, el que és segur és que el producte final que elaboraran els alumnes de FEDAC Sant Andreu retornarà al barri part de la seva memòria històrica a partir de la revalorització del patrimoni industrial.

Entre els productes finals més destacats elaborats en els darrers cursos, destaca la posada en funcionament d’una web ampliada sobre Can Fabra el curs 2017/18. A més d’entrevistes a alguns treballadors, aquesta pàgina inclou la història de la fàbrica i posa en valor els aspectes arquitectònics i la seva repercussió al barri. A més, durant l’acte de presentació de la web els alumnes de quart d’ESO van retre un homenatge als antics treballadors de l’empresa.

Pàgina web creada pels alumnes de FEDAC Sant Andreu sobre l'antiga fàbrica de Can Fabra, com a treball final del projecte Patrimonia'm.
Web creada pels alumnes de FEDAC Sant Andreu sobre Can Fabra, com a treball final del projecte Patrimonia’m.

Fa dos cursos, els alumnes de FEDAC Sant Andreu van viure també una experiència memorable quan, com a producte final, es van convertir en guies al recinte fabril de la Fabra i Coats. Ells van ser els responsables d’explicar a alumnes d’altres escoles de Barcelona com era la vida a la fàbrica, unint els coneixements històrics assolits amb diferents tècniques de comunicació oral per captar l’atenció dels visitants. L’experiència va anar tan bé que el MUHBA va encarregar a alumnes de l’escola que fessin la visita guiada a les autoritats durant la inauguració de la Nit dels Museus.

Concurs EFIM: una mirada fotogràfica al patrimoni

Patrimonia’m no és l’únic projecte vinculat al patrimoni cultural i històric en el qual participa FEDAC Sant Andreu. Des de l’àrea d’història de l’escola, s’anima els alumnes de secundària a participar en el concurs internacional de fotografia EFIM. L’objectiu d’aquesta experiència és apropar els joves al patrimoni cultural i monumental mentre desenvolupen la seva creativitat a partir de la tècnica fotogràfica. En els darrers cursos, diversos alumnes de FEDAC Sant Andreu han resultat premiats amb viatges culturals i masterclasses de fotografia.

Alumnes de FEDAC Sant Andreu aprenen sobre el patrimoni industrial del barri a través del projecte Patrimonia'm del MUHBA.