“Peça tocada, peça moguda” és una norma del joc dels escacs. Una norma aparentment senzilla, però molt poderosa que els alumnes de les escoles FEDAC aprenen dins de l’activitat complementària d’Eskcmat i que es converteix també en un aprenentatge per a la vida.
La norma dels escacs “Peça tocada, peça moguda” ens diu que, quan un jugador toca una peça del tauler, queda compromès a moure-la. Ja no hi ha marxa enrere. Així, cada moviment en el joc dels escacs es converteix en una elecció amb pes, de manera que ens obliga a pensar bé abans d’actuar.
Per tant, no es tracta només d’una norma del joc: és una lliçó de vida que desperta l’autocontrol i el sentit de la responsabilitat de les nostres accions.
En un món on tot passa de pressa, aquesta norma del joc dels escacs exigeix als alumnes aturar-se, respirar i reflexionar. Aprenen a controlar els impulsos i a valorar les conseqüències de les seves decisions. És un exercici d’autocontrol que esdevé una gran eina educativa, perquè ajuda els alumnes a desenvolupar habilitats de presa de decisions, de paciència i de respecte per les normes.
Amb “Peça tocada, peça moguda”, els alumnes es responsabilitzen de les seves accions i assumeixen les conseqüències que se’n deriven. Quan fan un moviment sobre el tauler d’escacs que resulta ser un error, aprenen que han de respectar la norma i que, per tant, han continuar i acceptar-ne les conseqüències amb esportivitat i resiliència.
Això no només els prepara per als escacs, sinó per a les situacions de la vida real, on de ben segur hauran de gestionar els seus propis errors i aprendre’n. Aquest procés d’aprenentatge constant fomenta la capacitat de veure les errades com a oportunitats per créixer, una habilitat vital per al seu benestar emocional i la construcció d’una mentalitat de creixement.
Però aquest exercici diari d’autocontrol i reflexió que exigeix la norma “Peça tocada, peça moguda” va molt més enllà. Quan els alumnes aprenen a pausar-se, a esperar el seu torn i a decidir conscientment, s’entrenen també per afrontar moments de pressió a la vida, en què caldrà mantenir la calma i reflexionar per poder prendre decisions considerades.
Així, sota la pressió d’aquesta regla, aprenen a pensar, a ser conseqüents i a no deixar-se portar pels impulsos, aspectes fonamentals per gestionar-se millor en l’estudi, les relacions i els reptes personals.
Els mestres i les famílies podem potenciar aquesta experiència educativa derivada del joc dels escacs. Els adults podem reforçar l’aprenentatge dels infants a través de preguntes que fomentin la reflexió, com: “Què hauries pogut fer diferent?” o “Com et sents després de la partida?”.
Amb aquestes preguntes, els alumnes senten que les seves accions i les reflexiones que ens comparteixen amb la resposta tenen importància. Veuen que tant els èxits com els errors són acceptats com a parts normals de l’aprenentatge, i es crea un ambient de suport on poden expressar les seves emocions i aprendre dels seus passos, enfortint l’autoconfiança i la resiliència.
A llarg termini, l’impacte de “Peça tocada, peça moguda” transcendeix la pràctica dels escacs i reforça les competències executives, especialment la inhibició i la reflexió. Els alumnes es familiaritzen amb la disciplina i el respecte per les normes, que no són una imposició sinó una eina que els dona seguretat i estructura.
Amb els escacs a l’escola, els alumnes no només aprenen a guanyar o perdre partides, sinó a desenvolupar-se com a persones íntegres i reflexives, millor preparades per a un futur ple de reptes i oportunitats.
Animem-nos a tocar una peça i fer una jugada! Qui ho sap… potser darrere de cada moviment hi ha una gran lliçó de vida que transformarà el teu futur!
Basant-nos en la regla “Peça tocada, peça moguda” i considerant les habilitats que volem desenvolupar en alumnes de 6è de primària, proposem aquesta sessió d’escacs:
Resposta primera:
1 …………………………….. /……………………………
2 …………………………….
Resposta segona:
……Ab2+…/………e5……… ………………….
Ramón Pérez Rodríguez
Mestre de l’escola FEDAC Sant Narcís (Girona),
coordinador del programa d’escacs socials i educatius EduEscacs
de les escoles FEDAC de Catalunya.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola