Educadors de les 24 escoles FEDAC van viatjar la setmana passada al País Basc per conèixer de prop el treball educatiu de diverses escoles basques i els seus projectes de transformació sistèmica i d’innovació educativa. Aquesta visita s’emmarca en el programa d’estudis del “Diploma d’especialització en nous rols per a l’aprenentatge en educació”, que educadors FEDAC cursen actualment a la Facultat d’Humanitats i Ciències de l’Educació de la Mondragon Unibertsitatea i a TeamLabs.
Repartits en cinc itineraris, els educadors FEDAC van poder descobrir i conèixer de primera mà el treball de diversos models d’escola del País Basc, en una visita organitzada pels responsables de Mondragon Unibertsitatea durant el matí de divendres.
Així, un dels grups va visitar l’Arizmendi Ikastola, l’ikastola més gran del País Basc. Es tracta d’una cooperativa nascuda el 2003 de la fusió de quatre ikastoles i amb una oferta educativa que abraça dels 0 als 21 anys, a més de formació continua. Durant la visita, els educadors FEDAC van poder conèixer els canvis metodològics, organitzatius i arquitectònics del centre, amb un impacte real tant en els alumnes com en els educadors.
En un altre itinerari, els participants es van desplaçar fins a Sant Sebastià per conèixer dos projectes educatius: l’escola Amara Berri i l’escola bascofrancesa Larrun. D’una banda, l’escola Amara Berri és un centre de llarg recorregut, amb un sistema pedagògic que treballa de manera globalitzada al voltant de contextos d’aprenentatges molt reals. De l’altra, a l’escola bascofrancesa Larrun, inaugurada aquest curs, els educadors FEDAC han pogut conèixer un projecte ambiciós i apassionant basat en la integració de la cultures basca i francesa en el dia a dia de l’escola.
Els integrants del tercer itinerari van anar fins al municipi de Tolosa per visitar dos centres educatius. Allí van descobrir el projecte d’educació emocional de l’escola Herrikide Ikastetxea, un centre fonamentat en l’educació cristina i basca, on els mestres treballen especialment les emocions amb la finalitat d’empoderar els infants. A Laskorain Ikastola els educadors FEDAC es van familiaritzar amb la pedagogia de la confiança. En aquest centre, els espais i materials conviden l’alumne a protagonitzar el seu aprenentatge a partir d’una vinculació afectiva segura amb el mestre.
La pedagogia de la confiança és també l’eix sobre el qual gira l’educació a l’escola Zumaiena Ikastetxea, a la localitat de Zumaia. Els educadors FEDAC de l’itinerari quatre van visitar aquest centre, que es troba en ple procés de transformació des que les germanes Vedruna els van donar les claus del centre amb un recorregut comú. A partir de la pedagogia de la confiança, la comunitat educativa ha transformat l’escola començant pels paradigmes educatius i l’ha traslladada també als espais, que vetllen perquè els alumnes siguin realment els protagonistes de l’aprenentatge.
Finalment, els integrants del cinquè itinerari pel País Basc van visitar dos centres educatius de la localitat de Bergara, on també van conèixer dues propostes d’innovació educativa molt interessants. A l’Aranzadi Ikastola, que acull alumnes des dels 0 fins als 18 anys, els educadors FEDAC van veure una escola que aposta per la creació compartida i el creixement personal de l’alumne. Per això, el centre compta amb grans espais diàfans i àrees de treball comunes per fomentar la creativitat i el desenvolupament de les emocions i la comunicació. D’altra banda, l’institut públic de formació professional Miguel Altuna reflecteix la innovació educativa en l’etapa postobligatòria, amb una oferta de cicles formatius que destaca per la seva gran qualitat. La base del model educatiu d’aquest centre és l’aprenentatge col·laboratiu basat en reptes (model Ethazi) amb l’objectiu de formar joves amb les habilitats socials i els coneixements per donar resposta a les necessitats del segle XXI.
Després de visitar les escoles durant el matí de divendres, els educadors FEDAC es van retrobar a la tarda a la Facultat d’Humanitats i Ciències de l’Educació de la Unibertsitatea Mondragon, on van compartir i cristal·litzar els aprenentatges de les visites. Alhora, van incorporar aquestes experiències en els productes finals del mòdul del “Diploma d’especialització en nous rols per a l’aprenentatge en educació” dedicat a analitzar i impulsar els canvis en la institució educativa.
Aquest viatge al País Basc va culminar el dissabte a la Unibertsitatea Mondragon, quan els educadors FEDAC van presentar diferents prototips de models d’innovació aplicables a les escoles. Aquests prototips integren models treballats prèviament en el programa d’estudis amb les pràctiques d’innovació educativa observades al País Basc. L’exposició de les propostes, que va comptar amb l’assistència de representants dels centres visitats, va ser també una bona oportunitat per entaular una conversa constructiva amb els educadors bascos.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola