Reflexionem sobre els reptes actuals i futurs de l’educació al congrés Nexaula

Reflexionem sobre els reptes actuals i futurs de l’educació al congrés Nexaula

Les escoles FEDAC ens fem presents al 2n congrés Nexaula de transformació educativa. David González, responsable de l’àrea d’innovació i millora pedagògica de les 25 escoles FEDAC, hi ha moderat una taula rodona amb els ponents Carlos Magro, Toni García Arias i Carlos Aparicio al voltant dels reptes actuals de l’educació.

El congrés, que ha tingut lloc el 8 de maig a Sabadell, ha estat punt de trobada de professionals de l’educació per compartir idees, experiències i estratègies per posar en valor l’escola avui i reflexionar al voltant de la transformació educativa que el món actual necessita. Uns reptes als quals a les escoles FEDAC donem resposta amb la implementació, des de fa sis curs, del pla d’innovació educativa #avuixdemà, plenament alineat amb les idees compartides al congrés Nexaula: lideratge educatiu, propòsit transformador de les persones per canviar el món, educació del caràcter, personalització de l’ensenyament, rol d’acompanyants xerpa dels educadors, importància de l’art a l’escola, etc.

Carlos Magro, president de l’Asociación Educación Abierta i consultor independent en els àmbits de la innovació i la tecnologia educativa, ens ha convidat a reflexionar sobre la necessitat de transformar l’educació per sostenir la promesa de l’escola enmig del mar d’incerteses del món actual.

Per ell, l’escola d’avui té tres grans reptes: l’aprenentatge, la cura i la inclusió. I també ens diu que, per donar-hi resposta, és imprescindible que els rols directius facilitin, deleguin i escoltin. Alhora, Carlos Magro insta els educadors a recuperar la imaginació, la il·lusió i l’esperança per dur a terme aquesta transformació.

Ponència de Carlos Magro al congrés Nexaula.
Ponència de Carlos Magro al congrés Nexaula a Sabadell.

Durant la seva ponència i les respostes a les preguntes plantejades per David González, Carlos Magro ens diu que cal recuperar l’essència de l’educació, que no és altra que la de canviar el destí de les persones i fer que esdevinguin persones atentes als coneixements, amb els altres i el món que ens envolta. I perquè això sigui possible, és necessari repensar l’escola i transformar-la des d’un propòsit.

Nexaula ha comptat també amb la participació com a ponent de Toni García Arias, director de l’escola Joaquín Carrión de San Javier (Múrcia) i considerat un dels 25 influencers hispanoamericans més rellevants en educació. En la seva ponència, ens ha compartit que la personalització de l’aprenentatge davant la diversitat d’interessos, ritmes, capacitats i habilitats de l’alumnat és clau per poder dissenyar una escola amb equitat, on tots els alumnes tinguin oportunitat d’èxit.

Alhora, García Arias també ha posat l’accent en la importància de l’educació del caràcter i les habilitats relacionades amb la fortalesa personal: la resiliència, la perseverància, l’autoconfiança, la gestió emocional, la mentalitat de creixement, l’automotivació, el saber fluir… I ha remarcat la necessitat de potenciar l’art en l’educació, ja que permet reforçar la concepció humanista de l’escola per fer un món millor i més just.

Ponencia del mestre Toni García Arias al congrés Nexaula 2025.
Ponència de Toni García Arias al congrés Nexaula.

Per la seva banda, Carlos Aparicio, cotitular del grup d’escoles Ramar (Sabadell), ha fet reflexionar els assistents al congrés sobre l’impacte transversal de la intel·ligència artificial a l’escola, des de les aules fins a la gestió administrativa dels centres educatius. En la seva ponència, ha remarcat que ja no hi ha camí cap enrere, perquè la intel·ligència artificial ja ha entrat a l’escola per quedar-s’hi. Per això, cal que els docents es formin en intel·ligència artificial per ser capaços de repensar la tasca docent i acompanyar els alumnes a fer-ne un bon ús amb pensament crític i ètica digital.

En la moderació de la taula rodona, David González ha convidat els ponents i assistents al congrés Nexaula a reflexionar al voltant dels paradigmes docents avui, l’educació del caràcter i el bon ús de la intel·ligència artificial. “L’educació ha de viure una transformació d’arrel, radical, per educar el caràcter. L’adopció, que no és el mateix que adaptació, de la IA generativa ens pot ajudar a assolir les promeses de l’escola de ‘cuidar, aprendre i integrar’, que ens han comentat els ponents”, ha afirmat.

Moderació de la taula rodona al congrés Nexaula amb Carlos Magro, Carlos Aparicio i Toni García Arias.

El congrés Nexaula ha continuat amb les ponències d’Enrique Escandón i Anabel Valera al voltant de la importància de la marca educativa i el lideratge educatiu a les escoles, respectivament.

A la tarda, la ponència de la mestra Mar Romera, presidenta de l’Associació Pedagògica Francesco Tonucci, ha girat al voltant de la necessitat d’educar amb les 3C: competències, capacitats i cor. Com ha explicat, serà aleshores quan l’educació podrà fer màgia i alliberar el potencial de les persones. I, per fer-ho realitat a cada escola, ha remarcat la necessitat de cuinar a foc lent, amb essència i honestedat, el projecte educatiu de cada centre, partint de les 3C dels seus docents i alumnat per treure’n l’essència.

La professora Carme Bartomeu, de l’escola Sant Ignasi de Sarrià, ha centrat la seva participació en la necessitat de combinar el benestar, la tradició i la innovació educativa a les escoles a partir del lideratge educatiu. Per això, ha ressaltat el capital humà de l’escola com el més important d’una institució educativa, i ha compartit eines pràctiques per facilitar la comunicació i la relació entre les persones per afavorir ambients col·laboratius basats en la confiança, l’alineament i la cohesió.

Finalment, la psicòloga Natalia Pedrajas ha exposat el repte actual que suposa per al benestar emocional de joves i adolescents l’eclosió de les xarxes socials. I ha ressaltat la necessitat dels educadors i els centres educatius d’esdevenir guies i acompanyants dels joves per ajudar-los a fer-ne un bon ús i convertir aquest repte en una oportunitat per a la maduresa i el creixement emocional.

David González, responsable de l'àrea d'innovació i millora pedagògica de les escoles FEDAC, moderant una taula rodona al congrés Nexaula amb Carlos Magro, Toni García Arias i Carlos Aparicio.