“Projectem el Bages i apadrinem el territori”, un projecte amb repercussió social de FEDAC Manresa

“Projectem el Bages i apadrinem el territori”, un projecte amb repercussió social de FEDAC Manresa

Cada cop hi ha més escoles d’arreu que treballen per projectes; però el que segurament no és tan habitual és que aquests projectes surtin del centre i tinguin un impacte real en l’entorn. “Projectem el Bages i apadrinem el territori” és el gran projecte transversal de secundària i 6è de primària de l’escola FEDAC Manresa, amb el qual l’equip docent s’ha proposat que els aprenentatges dels alumnes influeixin positivament en el territori.

Amb més de 130 anys d’història, FEDAC Manresa és una escola fortament arrelada al territori. A través d’aquest gran projecte transversal amb el Bages com a punt central, l’escola vol retornar a la comarca tot el seu patrimoni natural, social i històric i posar-lo en valor. Per fer-ho realitat, els nois i noies de secundària i també els de 6è de primària treballen els continguts curriculars de les diferents àrees de coneixement a partir de projectes que tenen una incidència real en el territori.

De FEDAC Manresa a la comarca: quatre exemples

“Projectem el Bages i apadrinem el territori” combina les activitats a l’aula amb sortides de camp a la comarca per posar en context els continguts i els aprenentatges. Des de les diferents àrees de coneixement, l’objectiu és que els alumnes transformin els descobriments i els aprenentatges fets en productes finals que surten de l’escola i tenen una repercussió en l’entorn.

Les possibilitats del projecte “Projectem el Bages i apadrinem el territori” són, en realitat, infinites. Una petita mostra dels productes que els alumnes de FEDAC Manresa estan treballant aquest curs 2020/21 són els següents:

  • Els alumnes de 6è de primària apadrinen la Séquia de Manresa, un canal medieval que segueix en funcionament i que permet entendre bona part de la història de la comarca. Gràcies a aquest apadrinament, els alumnes participen en diferents activitats sobre el territori, que els permeten aprofundir en els coneixements d’història, cultura, art i ciències naturals.

    Així, aquest curs l’Ajuntament ha convidat els alumnes de FEDAC Manresa a fer el pregó de la festa de la Misteriosa Llum de Manresa. Aquesta festa commemora el miracle que, segons la tradició, va posar fi al conflicte que enfrontava la ciutat amb el bisbe de Vic a causa de la construcció de la Séquia.
Sortida de camp dels alumnes de 6è de primària de l'escola FEDAC Manresa a la Séquia, en el marc del projecte "Projectem el Bages i apadrinem el territori".

L’apadrinament els permet també treballar altres aspectes de la Séquia, com analitzar la química de l’aigua o planificar rutes amb geocaching perquè tothom en pugui descobrir el valor natural i cultural.

  • Un altre exemple de projecte vinculat a “Projectem el Bages i apadrinem el territori” és la col·laboració dels alumnes de secundària amb l’Ajuntament de Manresa amb motiu de l’Any Ignasià, que se celebrarà el 2022 a Manresa per commemorar el 500 aniversari de l’estada de Sant Ignasi de Loiola a la ciutat. Els alumnes de FEDAC Manresa són els encarregats de crear uns vídeos vinculats a uns codis QR que s’inclouran en els panells informatius que hi haurà al llarg de la Ruta ignasiana de la ciutat. En aquests vídeos, els alumnes explicaran als visitants els diferents punts d’interès de la Ruta, i ho faran en català, castellà, anglès, àrab i xinès.

    Per poder realitzar els vídeos, els alumnes fan aquest curs un treball de recerca històrica per conèixer la figura de Sant Ignasi de Loiola, la seva època i la ciutat de Manresa del segle XVI. Per això han entrevistat el jesuïta Xavier Melloni. Alhora, per crear els vídeos, els alumnes posen en pràctica les habilitats lingüístiques i comunicatives, i aprenen a treballar el llenguatge audiovisual.
  • Recentment, amb motiu del Dia Internacional de la Dona, els alumnes han fet una investigació per conèixer la vida de dones de la comarca il·lustres o que van ser considerades bruixes a l’Edat Mitjana, fet que els ha permès endinsar-se en el passat històric i divulgar la vida d’aquestes dones a través de la premsa local.
  • Un darrer exemple que exposem aquí està vinculat als continguts curriculars de l’àmbit social: els nois i noies de secundària estudien els diferents sectors econòmics del Bages i, com a producte final, es converteixen en community managers d’empreses de la comarca.

Cap a un nou impacte educatiu

Aquesta nova forma de treballar respon a les inquietuds dels alumnes de secundària sobre com volen aprendre i el sentit dels seus aprenentatges. Durant el confinament del curs passat, els estudiants van manifestar que volien que els aprenentatges estiguessin contextualitzats i, sobretot, que aquests tinguessin una influència positiva en l’entorn. L’enfocament de “Projectem el Bages i apadrinem el territori” s’alinea, a més, amb el pla d’innovació educativa #avuixdemà2024 de les 24 escoles FEDAC, i dona resposta a diversos reptes vinculats principalment als àmbits d’Educació, Entorn i Comunitat.

En definitiva, “Projectem el Bages i apadrinem el territori” porta a les aules i a fora d’elles una nova manera d’aprendre, en què es potencia al màxim el treball cooperatiu i sobretot la repercussió social dels aprenentatges. D’aquesta manera, FEDAC Manresa canvia els paradigmes sobre quin ha de ser l’impacte de l’educació, mentre afavoreix la motivació i implicació dels alumnes en el seu procés d’aprenentatge alhora que desenvolupen habilitats molt valuoses en el segle XXI.

"Projectem el Bages i apadrinem el territori" és el projecte transversal de l'escola FEDAC Manresa que retorna al territori els aprenentatges dels alumnes de secundària i 6è de primària.