Jornades +ART, experiències i persones per posar en valor la cultura i l’art a l’escola

Jornades +ART, experiències i persones per posar en valor la cultura i l’art a l’escola

Acabem un trimestre molt intens a les escoles FEDAC en què l’art ha estat un dels grans protagonistes amb l’esdeveniment +ART a les escoles, que s’ha pogut viure a la Nau Bostik del 28 de febrer al 2 d’abril. Fa uns dies vam tancar l’estada en aquest espai cultural de Barcelona amb les Jornades +ART, dos dies de ponències i d’intercanvi d’experiències per posar l’art com a base d’una educació profundament humanista.

Durant aquest període, han passat per l’esdeveniment +ART a les escoles 31 centres educatius de tot Catalunya amb 2.995 alumnes, que han visitat l’exposició INFÀNCIA DONA VELLESA de l’artista Siro López i han participat també en un taller artístic. També cal destacar les més de 600 persones que s’han inscrit a les activitats culturals i artístiques dels Dijous Interactius i +ART el cap de setmana, amb una programació per a totes les edats pensada especialment per experimentar i gaudir de diferents llenguatges artístics. Alhora, cal sumar-hi les persones que, a títol individual, han visitat l’exposició de Siro López al llarg del mes de març.

Primer dia de les Jornades +ART: art contemporani, música i art digital

Les Jornades +ART van començar la tarda del divendres 1 d’abril amb una actuació d’alumnes de primària de l’escola FEDAC Monistrol, que ens van demostrar la seva creativitat amb una performance on ens convidaven també a sentir-nos artistes.

Després del parlament inaugural de la Gna. Montserrat Sala, presidenta del patronat de les escoles FEDAC, i de les actuacions al piano i violí de dues alumnes de FEDAC Horta, van començar les ponències.

  • Tonina Cerdà Ripoll, responsable de Programes Públics i Educació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), ens va dur de viatge amb la seva ponència “Art contemporani i escola. Un viatge d’anada i tornada”. Ens va presentar les actuaciones i programes educatius del MACBA amb alumnes i docents per apropar i introduir l’art contemporani, els seus artistes i la creació artística en els centres educatius, com els projectes “Postdata. Correspondència d’artista” o “Els nens i les nenes del barri”, entre d’altres.
  • Després vam anar a l’òpera amb Antoni Pallès, director dels departaments Musical, Educatiu i Projecte Social del Gran Teatre del Liceu, i amb Jordina Oriols, responsable del servei educatiu LiceuAprèn. La seva ponència “Art i música. Experiències artístiques, oportunitats educatives” ens va fer veure les possibilitats pedagògiques de la música a l’escola més enllà de l’especialista de música. També vam conèixer el programa educatiu del Gran Teatre del Liceu, que posa a l’abast d’infants i joves la descoberta de l’òpera mentre desenvolupen competències i treballen diferents valors o temàtiques socials. És el cas de l’activitat “El monstre del laberint”, un projecte participatiu que posa alumnes d’educació secundària a l’escenari del Liceu per protagonitzar aquesta òpera.
  • Vam acabar el primer dia de les Jornades +ART amb Eduard Muntaner Perich, enginyer informàtic, cooperant i educador, professor a la Universitat de Girona i membre dels grups UdiGitalEdu i Càtedra Tekhné. Amb la ponència “El somni d’Ada Lovelace. Mirades sobre art, tecnologia i educació” vam anar fins al segle XIX per conèixer la primera programadora de la història i després vam tornar al segle XXI per descobrir eines de codificació creativa, de computació creativa i de tinkering per treballar l’art digital i tecnològic a les aules.

Segon dia de les Jornades +ART: procés creatiu, art per aprendre i creació cinematogràfica i teatral

El segon dia de les Jornades +ART va ser una jornada memorable. El dissabte 2 d’abril ens vam trobar ben aviat a la Nau Bostik de Barcelona, on l’artista Jèssica Ayala, d’Art, pintura i paraules, ens va activar de seguida amb una activitat de percussió corporal amb molt de ritme abans de començar les ponències.

  • L’artista Siro López, un dels inspiradors FEDAC i autor de l’obra INFÀNCIA DONA VELLESA, ens va continuar inspirant amb la seva ponència “El procés creatiu de transformar el món”. Ens va parlar de la seva experiència personal d’artista i com potenciar la creativitat i els talents artístics dels alumnes a l’escola per a la formació de persones compromeses amb el món, tot passant per un procés reflexiu i crític.
  • Tot seguit vam anar al cinema amb Pilar Armengol, docent de l’Institut Escola Trinitat Nova, i Núria Salvatella, mestra de l’Escola de Bordils. Elles ens van presentar la ponència “Potències pedagògiques de la creació cinematogràfica”, on ens van compartir les experiències dels seus centres amb el programa Cinema en curs, que impulsa l’associació cultural A Bao A Qu. Durant la ponència, vam poder gaudir de fragments dels magnífics films documentals i de ficció que els seus alumnes han elaborat amb la col·laboració de cineastes professionals.
  • Amb Dimas Fàbregas, director de l’escola La Immaculada de Vilassar de Dalt, i la seva ponència, “L’art per aprendre. Com introduir una mirada artística en els processos d’aprenentatge”, vam aprendre molt. Ell ens va fer posar les ulleres artístiques per convertir l’art contemporani i els seus artistes en una eina d’aprenentatge transversal a totes les àrees del coneixement i per a la formació integral com a persones.
  • Després vam passar “De l’aula a escena” amb les actrius Sandra Sas i Maria Voronkova i un grup d’alumnes de secundària de l’escola FEDAC Santa Coloma. A l’escenari de la Nau Bostik els alumnes ens van representar quatre esquetxos que ells mateixos van crear per donar veu a conflictes interns, com l’ansietat, l’autoexigència, els trastorns alimentaris o les autolesions. Dirigits per Maria Voronkova, l’actuació que van protagonitzar els estudiants ens va mostrar les possibilitats de la creació teatral col·lectiva a l’escola com a eina artística i terapèutica.

This is ART! Una cloenda per recordar

Cap al migdia vam viure a la Nau Bostik la cloenda de les Jornades +ART amb les paraules de Modest Jou, director general de les escoles FEDAC, que va posar l’accent en la necessitat d’introduir l’art a les escoles per connectar amb la nostra essència com a persones en un món on semblava que la tecnologia havia de ser la solució a tot.

I quan pensàvem que les Jornades +ART arribaven al final… alumnes de FEDAC Sant Andreu van irrompre a l’escenari i la platea de la Nau Bostik per regalar-nos durant més de cinc minuts una performance sorpresa, sota la direcció de Maria Voronkova. No només ens van mostrar que “THIS IS ART!” sinó que també ens van fer emocionar a tots i posar-nos dempeus per reclamar que volem +ART a les escoles!

Els diferents llenguates artístics representats en la performance de cloenda de les Jornades +ART, protagonitzada per alumnes de secundària de l'escola FEDAC Sant Andreu.