EmoArt, el projecte de FEDAC Montcada d’art i educació emocional

EmoArt, el projecte de FEDAC Montcada d’art i educació emocional

Què passa quan en una escola combinem el treball de les emocions amb l’art? I si, a més, hi posem al centre nens i nenes en edat d’educació infantil? El resultat el coneixen molt bé a l’escola FEDAC Montcada, on des del curs passat desenvolupen el projecte EmoArt.

FEDAC Montcada és una escola amb una sensibilitat artística especial, que es comença a treballar ja en l’etapa d’infantil. El projecte EmoArt és fruit, precisament, d’aquesta receptivitat envers l’art, considerat també com una eina perquè els nens i nenes aprenguin a reconèixer les seves emocions i a canalitzar-les. Al mateix temps, el projecte es proposa despertar en els infants el gust per l’art, estimular-ne la creativitat i aprendre a respectar i admirar les creacions dels companys.

D’aquesta manera, el projecte EmoArt connecta també amb el pla d’innovació pedagògica #avuixdemà2024 de les escoles FEDAC i dona resposta al repte de Llenguatges.

Projecte EmoArt: 6 emocions i 6 disciplines artístiques

Al llarg del curs escolar, les educadores d’infantil de FEDAC Montcada proposen als nens i nenes treballar sis emocions principals a través de l’art: l’alegria, l’enuig, la tristor, la gelosia, la sorpresa i, si hi ha prou temps, també la por.

Per aprofundir en cada emoció, els alumnes protagonitzen diverses activitats que els apropen també a diferents disciplines artístiques: la literatura, l’escultura, la dansa, el teatre, la música i les arts plàstiques. Com explica Sílvia Mató, una de les responsables del projecte EmoArt, un dels objectius és que els infants s’adonin que l’art no és només la pintura o l’escriptura, sinó que comprèn un ampli ventall de disciplines i que aquestes ens ajuden a expressar com ens sentim i a tenir empatia envers les emocions dels altres.

Un conte com a punt de partida

Per a cada emoció, les mestres d’infantil inicien el treball amb la literatura i la lectura d’un conte, en què l’emoció es veu reflectida. La lectura en veu alta del conte, el debat amb els infants al voltant d’allò que hi passa o la visualització de les imatges serveixen per presentar l’emoció als infants i que es produeixi una petita explosió al seu voltant.

A partir d’aquesta primera exposició a l’emoció a través de la literatura infantil, els nens i nenes s’endinsen en les altres disciplines artístiques. Per exemple, amb el teatre escenifiquin els diferents personatges del conte i s’hi identifiquen; a través de la dansa descobreixen moviments relacionats amb l’emoció; l’escultura els permet explorar tècniques i materials per donar forma a allò que senten; amb la música reconeixen diferents estils musicals que ens ajuden a despertar o gestionar els estats emocionals; o mitjançant les arts plàstiques plasmen l’emoció a través dels colors i la seva representació en el paper.

Un cop explorades les diferents disciplines artístiques al voltant de cada emoció, l’equip d’educació infantil de l’escola exposa les obres dels alumnes al vestíbul de l’escola, perquè tothom les pugui admirar i posar en valor la feina dels nens i nenes. Aquest curs, però, l’accés a l’escola està restringit a causa de les mesures de prevenció de la covid-19. Per això, enguany l’exposició dels treballs del projecte EmoArt es fa sobretot a través de les xarxes socials de FEDAC Montcada.

Des d’aquí, us convidem a fer-hi una ullada, perquè està clar que a FEDAC Montcada hi ha uns petits grans artistes!

Amb el projecte EmoArt els alumnes d'infantil de l'escola FEDAC Montcada treballen les emocions i descobreixen l'art.