Alumnes que lideren el canvi… a la vida i a l’escola!

Alumnes que lideren el canvi… a la vida i a l’escola!

Us heu preguntat alguna vegada com una escola pot fomentar l’autenticitat i la llibertat de l’alumne? Com fem que a les escoles cada persona sigui un TU que s’implica en el topos? Des de fa uns anys a escoles FEDAC intentem donar resposta a aquestes preguntes amb el projecte LíderEnMi (LEM), un projecte de lideratge que fomenta l’autogestió de l’alumne i la creació d’una comunitat que escolta i crea de manera conjunta. 

Com desenvolupem l’autogestio? A l’escola, oferim espais perquè l’alumne pensi i es fixi els seus objectius personals, que revisarà mensualment. Aquesta revisió l’ajuda a celebrar els èxits i idear àrees de millora per assolir les seves metes personals. D’aquesta manera, l’alumne es fa responsable de les seves accions. 

També dissenyem objectius comunitaris de l’aula, que ens ajuden a responsabilitzar-nos del benestar de la classe i a posar-nos metes per aconseguir que puguin ser reptes de la classe. El gran repte de l’aula el redactem com a una missió comunitària, que ens mou a ser comunitat. 

Els projectes d’Aprenentatge-Servei (Aps) són un escenaris d’aprenentatge on els alumnes s’organitzen en grups d’acció per fer front a les missions comunitàries i tenir un impacte positiu en l’entorn. Així, els alumnes descobreixen que les missions comunitàries han d’orientar-se a tenir cura de la humanitat i el món. 

Alhora l’escola en si mateixa és la segona casa, que hem d’organitzar i cuidar entre tots. L’equip d’Agents Impulsors de la Participació (AiP), format pels delegats de cada aula, es reuneix regularment per idear plans de millora del centre. Aquests plans de millora poden donar pas a equips d’acció de talents, on, per exemple, els alumnes de talent artístic milloren les parets del centre i les fan inspiradores; els alumnes amb talent esportiu preparen activitats pels alumnes més petits de l’escola en la celebració de festes; els alumnes amb un talent empàtic poden actuar com a mediadors dels seus companys i garantir el seu benestar; els alumnes amb talent comunicatiu poden liderar la revista escolar, etc. I, així, entre talents i grups d’acció, els alumnes esdevenen els grans protagonistes del canvi a l’escola.

La qüestió rau en creure que tot alumne té potencial i que és l’escola qui ha d’oferir escenaris d’aprenentatge variats que permetin a l’alumne extreure la seva iniciativa per fer de l’escola un espai on aprendre a viure en plenitud i aprendre habilitats per a la vida. 

Verónica Castillo
Responsable de l’àrea de recerca i sentit (RiS) de les escoles FEDAC

A les escoles FEDAC afavorim l'autenticitat i la llibertat de l'alumne a través del desenvolupament de les habilitats de lideratge personal.