3 preguntes amb resposta sobre TUtopia

3 preguntes amb resposta sobre TUtopia

TUtopia?! Això què és? Aquesta és una de les preguntes que més ens plantegen les famílies durant les reunions i entrevistes. TUtopia és un dels projectes diferenciadors de les 24 escoles FEDAC, emmarcat en el pla d’innovació educativa #avuixdemà2024. A continuació donem resposta a tres de les preguntes més freqüents al voltant de la TUtopia.

1. TU+utopia? Què vol dir TUtopia?

El projecte de TUtopia sorgeix a les escoles FEDAC quan detectem la necessitat de construir una nova narrativa sobre el fet religiós per fer més proper i atraient el missatge de la Bona Notícia al segle XXI: la d’un Jesús de Natzaret que es posiciona a favor dels exclosos de la seva societat, que segueix els principis de la justícia i el bé comú fins a les últimes conseqüències. Un Jesús radical.

Com a persones, som éssers interdependents, ens necessitem els uns als altres, i la TUtopia vol despertar el somni que tots tenim a dins per connectar-nos al món i convertir-lo en un lloc millor, alhora que ens dona una identitat i un motiu per viure. Malgrat que hagin passat més de dos mil anys, es tracta, en realitat, del mateix somni que va néixer primerament en Jesús de Natzaret.

El “TU” de TUtopia fa referència a la persona com a ésser humà i espiritual, que s’ha de cultivar i cuidar. I la “utopia” al·ludeix a allò que cada persona vol arribar a ser, a la recerca del sentit de la vida. Per tant, la TUtopia ens porta a viure un procés de recerca vital, perquè cada alumne es plantegi preguntes sobre la seva identitat, la seva vida, el seu lloc i la seva aportació a aquest món que ens envolta. La finalitat de tot plegat és arribar, des de la llibertat, a una opció personal de vida tenint en compte els altres i la societat en què vivim.

2. Quines persones són referents a TUtopia?

Més enllà de la figura d’un Jesús de Natzaret radical, que no sempre és el que ens ha arribat al llarg de la Història, a TUtopia presentem molts altres referents que han lluitat per transformar el món i fer-lo un lloc millor.

Per exemple, Pere Casaldàliga, que va ser capaç d’abandonar la comoditat de casa seva i marxar a l’estat brasiler del Mato Grosso per lluitar pels drets dels poseiros, dels que no tenien drets. Martin Luther King o Nelson Mandela també són dos personatges TUtòpics que van buscar l’èxit comunitari; l’èxit no entès com prosperar laboralment sinó com la consecució de millores per a la humanitat i el món. Malala és un altre personatge TUtòpic, una noia del Pakistan que, després de patir un atemptat dels talibans quan sortia de l’escola, crea una fundació perquè totes les dones tinguin accés a l’educació. O Victor Frankl, que després de ser empresonat en un camp de concentració nazi, va veure que sempre tenim l’oportunitat de triar, de fer ús de la nostra llibertat interior, i que l’amor és el sentit últim de la vida humana.  

Però el més important de tot plegat és que, al final, tots estem cridats a ser persones TUtòpiques, a buscar l’èxit comunitari per fer millor aquest món.

3. Com es treballa la TUtopia a les escoles FEDAC?

Treballem la TUtopia des d’un enfocament global, incidint en les quatre dimensions de la persona: la física, l’emocional, l’espiritual i la intel·lectual. Així, els continguts de l’hora curricular de TUtopia inclouen un ampli ventall d’activitats, que abracen des del treball de l’educació emocional i de sentit fins a la figura de Jesús i la cultura religiosa, propiciant el diàleg interreligiós.

Però, en realitat, la TUtopia a les escoles FEDAC va molt més enllà. En el dia a dia, trobem molts moments per cultivar-la. Per exemple, fem TUtopia quan dediquem un moment a la respiració conscient abans de començar la jornada, quan alumnes i mestres reflexionem conjuntament durant el Bon dia, quan realitzem una activitat d’interioritat a l’espai Emmaús o quan detectem les necessitats de l’entorn i hi donem resposta a través de projectes d’Aprenentatge-Servei (ApS).

TUtopia? Donem resposta a les preguntes més freqüents sobre el projecte TUtopia de les escoles FEDAC