3 preguntes amb resposta sobre el pensament computacional desendollat a educació infantil

3 preguntes amb resposta sobre el pensament computacional desendollat a educació infantil

“El pensament computacional desendollat a educació infantil” és el projecte que els educadors Òscar de Paula, de FEDAC Montcada, i Anna Matamala, de FEDAC Sant Narcís, estan desenvolupant després de cursar el “Diploma d’especialització en nous rols per a l’aprenentatge en educació” de la Mondragon Unibertsitatea i TeamLabs. Ells ens donen resposta a tres de les preguntes més freqüents que reben de part de famílies i docents sobre el projecte.

1. Què és el pensament computacional?

El pensament computacional és una manera de resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant dimensions del món de la computació, com el reconeixement de patrons, l’abstracció, els algoritmes o la descomposició.

Encara que sembli molt complex, cada dia tots fem ús del pensament computacional de manera inconscient, sense adonar-nos-en. Per exemple, quan a classe registrem el temps que fa cada dia durant un mes i després comptem quants dies ha plogut o ha fet sol per representar-ne gràficament la informació, estem utilitzant el pensament computacional.

2. A què ens referim quan parlem de pensament computacional “desendollat”?

Diem que el pensament computacional és desendollat quan, per estimular-lo, no utilitzem instruments digitals (ordinadors, robots, tauletes…) sinó que fem ús de materials i eines analògiques, com pals, papers, retoladors, daus, targetes… o fins i tot el propi cos a través de les accions motrius.

Les activitats desendollades són molt estimulants per als nens i nenes d’educació infantil, i els recursos per poder-les desenvolupar estan a l’abast de qualsevol escola.

3. Quines habilitats desenvolupen els nens i nenes d’educació infantil amb activitats de pensament computacional desendollat?

Les activitats de pensament computacional desendollat afavoreixen el desenvolupament de les habilitats lingüístiques i numèriques en els infants, però sobretot els estimulen perquè aprenguin a ser, a pensar i a actuar de forma cada vegada més autònoma.

Així, el pensament computacional els ajuda a desenvolupar habilitats metòdiques, com les capacitats d’anàlisi i d’organització, la resolució de problemes o l’aprenentatge de tècniques de presentació. També és un gran estímul per al desenvolupament de competències socials, com la capacitat de treballar en equip, l’empatia, la integració, la comunicació, el coneixement de la naturalesa humana o la capacitat d’acceptar les crítiques.

Alhora, les activitats de pensament computacional desendollat reforcen habilitats intrapersonals com la resiliència, la responsabilitat individual, el compromís, la curiositat, la confiança en un mateix, l’autoreflexió…

Per saber-ne més


Voleu aprendre més coses sobre el pensament computacional i aplicar-lo amb sentit a l’aula d’educació infantil? Us compartim la guia pràctica amb activitats desendollades que Anna Matamala i Òscar de Paula estan treballant amb les primeres 11 activitats publicades (en seran un total de 30) i que està a disposició del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

La guia també es pot descarregar des de la web Programamos. És una guia especialment pensada perquè els equips d’educació infantil de qualsevol escola puguin integrar activitats de pensament computacional desendollat en el seu dia a dia amb els alumnes.

I per desconnectar, us recomanem escoltar el podcast que Vull aprendre ha dedicat al projecte.

Activitat de pensament computacional desendollat a l'aula amb alumnes d'educació infantil de les escoles FEDAC.