3 preguntes amb resposta sobre el Bé Comú

3 preguntes amb resposta sobre el Bé Comú

Us heu preguntat mai a què ens referim quan a les escoles FEDAC parlem del “Bé Comu”? Donem resposta tot seguit a tres de les qüestions més habituals que rebem sobre aquest projecte diferenciador de FEDAC.

1. Què és el Bé Comú a les escoles FEDAC?

Quan parlem de Bé Comú a les escoles FEDAC, ens referim a l’aspiració de conjugar l’educació i l’economia d’una manera transparent i corresponsable. De fet, el Bé Comú és un dels 24 Reptes de l’educació del segle XXI als quals volem donar resposta amb el projecte d’innovació educativa #avuixdemà, que implementem a totes les escoles FEDAC.

Això implica tenir en compte, revisar i millorar la gestió dels recursos humans i materials de les escoles i també la nostra relació amb proveïdors, famílies, alumnes, educadors i, en general, amb tot l’entorn d’acord amb els valors i principis ètics fonamentals de la fundació i de l’anomenada Economia del Bé Comú (EBC). Aquests valors tenen a veure amb la dignitat humana, la solidaritat i la justícia, la sostenibilitat mediambiental, i la transparència i participació democràtica.

2. Què és l’Economia del Bé Comú i quina relació té amb les escoles FEDAC?

L’Economia del Bé Comú (EBC) és un model socioeconòmic que té com a finalitat principal assolir el bé comú, és  a dir, una bona vida per a tothom en un planeta sa. Per assolir-ho, l’Economia del Bé Comú proposa posar l’economia al servei del benestar de les persones, en contraposició amb el model actual, on les persones estan al servei del capital.

Si bé la idea de l’Economia del Bé Comú no és nova, ha estat l’economista austríac Christian Felber qui ha desenvolupat les eines necessàries per posar-la en pràctica: la matriu del bé comú i l’anàlisi del balanç del bé comú per a empreses i organitzacions.

A les escoles FEDAC estem radicalment a favor de la cooperació en lloc de la competència, i del servei a la societat en contraposició amb l’afany de lucre individual. El model de l’Economia del Bé Comú encaixa plenament amb el nostre projecte #avuixdemà, els valors de FEDAC i la transformació de la cultura escolar en cultura TEAL. 

A més, a FEDAC vam poder gaudir de la ponència inspiradora de Christian Felber sobre l’Economia del Bé Comú en el marc del 2n Congrés FEDAC Educar #avuixdemà, que va tenir lloc el 2016 a L’Auditori de Barcelona. Escolteu-la!

3. Quins passos s’estan fent a FEDAC per implementar l’Economia del Bé Comú?

L’any 2018 vam iniciar a les escoles l’anàlisi del seu balanç econòmic segons els paràmetres de l’Economia del Bé Comú, amb l’assessorament de consultors experts de l’Associació Catalana per al Foment del Bé Comú

Des d’aleshores, aquesta anàlisi ja s’ha realitzat a les escoles FEDAC Horta (2019); FEDAC Sant Narcís i FEDAC Santa Coloma (2021); FEDAC Pineda, FEDAC Guissona i FEDAC Manresa (2022). Durant aquest curs 2022-23, les escoles FEDAC Gironella, FEDAC Xarxa, FEDAC Amílcar i FEDAC Sant Andreu estan fent la seva anàlisi.

Aquesta diagnosi ens permet identificar bones pràctiques de les escoles vinculades a l’Economia del Bé Comú i detectar marges de millora comuns als centres. Alhora, a partir d’aquesta anàlisi inicial, podem programar a curt i mitjà termini accions de millora per a cada escola a favor de l’educació, les persones i la societat.

3 preguntes amb resposta sobre el Bé Comú per les escoles FEDAC de Catalunya.